SEORANG LELAKI DI INDIA MENDENGAR NGAUMAN DI LUAR RUMAHNYA, KEMUDIAN DIA MENEMUKAN ‘SESUATU’ DI DALAM TELAGA RUMAHNYA !!

Ketika seekor hewan pemangsa liar terperosok di sumur sedalam kurang lebih 18 meter di Junnar, India, tim penyelamat diminta untuk membantu membebaskan hewan tersebut. Tapi hal itu tak sesederhana seperti yang dibayangkan, karena hewan tersebut tidak terlalu menyukai metode pilihan mereka.

Di ladang tebu di desa-desa di Maharashtra, ada sebuah sumur besar yang terbuka. Sumur ini tidak memiliki penutup atau jaring, jadi mudah bagi benda (atau makhluk hidup) jatuh ke dalamnya.

(Foto: YouTube Screenshot | Wildlife SOS)
Macan tutul sering terlihat di ladang tebu di wilayah ini, karena habitat aslinya perlahan lenyap.

Suatu pagi ketika seorang penduduk desa, Pimpalgaon Siddhanath yang tinggal di Junnar mendengar suara nyaring yang bergema di dekat rumahnya.

Ketika pria itu keluar untuk menyelidiki, dia terkejut saat mengetahui bahwa ada seekor macan tutul telah jatuh ke salah satu sumur terbuka sedalam 18 meter itu.

(Foto: YouTube Screenshot | Wildlife SOS)

Lelaki itu dapat melihat bahawa haiwan itu bergelut untuk bertahan dan akan tenggelam melainkan jika seseorang membantu.

Dia berlari ke rumahnya dan segera menghubungi Jabatan Perhutanan Maharashtra, yang kemudian memaklumkan Pusat Penyelamat Leopard Manikdoh, sebuah organisasi yang dikendalikan oleh Wildlife SOS Wildlife Conservation Group.

“Leopard adalah dalam keadaan panik dan harus diselamatkan,” kata Dr. Ajay Deshmukh, doktor haiwan kanan di pusat pemuliharaan, menjelaskan kepada Indian Express.

(Foto: YouTube Screenshot | Wildlife SOS)
Deshmukh bersama tiga kakitangan dari pusat konservasi dan enam pegawai dari Kementerian Perhutanan bertindak cepat dengan mengikat kayu panjang bersama-sama untuk membentuk lantai papan kayu, yang kemudiannya diturunkan ke dalam sumur sehingga macan tutul dapat sekurang-kurangnya keluar dari air.

Kemudian datang tugas yang lebih mencabar untuk membawa sangkar logam ke dalam telaga. Kerana berat sangkar, lelaki perlu menurunkannya perlahan-lahan.

(Foto: YouTube Screenshot | Wildlife SOS)
Oleh kerana sangkar itu lebih dekat kepadanya, haiwan itu terancam terancam dan mengeluarkan bunyi gemuruh, dan untuk itu, kucing besar kehilangan keseimbangannya dan jatuh kembali ke dalam air.

Kemudian harimau membuatnya kembali papan lantai kayu kayu sekali lagi.

Apabila orang menurunkan kandang lebih dekat dengan haiwan, kali ini haiwan masuk ke dalam dan diangkat kembali ke tempat yang selamat. Keseluruhan menyelamat mengambil masa kira-kira tiga jam.

(Foto: YouTube Screenshot | Wildlife SOS)
Leopard dikenal pasti sebagai wanita berusia 3 tahun. “Setelah melakukan pemeriksaan fizikal secara menyeluruh, kami membuat kesimpulan bahawa dia sihat dan sesuai untuk dilepaskan,” kata Deshmukh.

“Ia menghairankan untuk melihat begitu ramai orang bekerjasama untuk menyelamatkan macan tutul terjebak,” kata Pengarah Eksekutif Wildlife SOS, Nikki Sharp.

(Foto: YouTube Screenshot | Wildlife SOS)
“Kami sering mendengar cerita mengenai binatang-binatang ini yang direbus untuk kulit mereka, diracun, malah dibakar. Jadi, sangat menarik untuk melihat komuniti berkumpul untuk membantu pemangsa liar. ”

“Kami telah bekerja keras dalam bidang ini untuk membantu mendidik orang tentang hidupan liar. Kami harap ini adalah satu tanda bahawa program kesedaran akan dimatikan. ”

Oleh kerana kekurangan jaring yang selamat untuk melindungi telaga, haiwan masih berisiko jatuh. Sehingga perubahan berlaku, pasukan penyelamat seperti ini pasti akan dipanggil semula. (Iin / yant)

 

Sumber : http://banimedia.bid/seorang-lelaki-di-india-mendengar-ngauman-di-luar-rumahnya-kemudian-dia-menemukan-sesuatu-di-dalam-telaga-rumahnya/

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*