Jika Anda Tidak Tahu Apa yang Anda Mahu, Post Ini Untuk Anda

Anda berada di tengah-tengah perjalanan anda. Apa sahaja yang mungkin; kerjaya, sekolah, ibu bapa, travel, bisnes, matlamat baru, hubungan baru. Anda berada di tengah-tengah berpuluh-puluh perjalanan, namun anda tidak pasti tentang sesuatu. Anda menjumpa jalan mati, anda berada dalam lubang ketidakpastian, anda tidak terfikir bahawa ini adalah perkara itu. Perkara yang besar. Perkara yang anda mahukan.

Banyak masa yang rasa seperti anda hanya terapung, cuba memahami semuanya. Nampaknya anda belum memulakan perjalanan anda.

Saya tidak tahu apa yang saya mahu lakukan.

Saya tidak tahu apa yang saya mahu untuk kerjaya.

Saya tidak tahu jika saya mahu orang ini.

Saya tidak tahu apa yang saya mahu. Period.

Apabila anda mempunyai keputusan ke laut yang tidak berkesudahan, beberapa perkara berlaku. Anda berasa cemas, tanpa arah, dan merasakan rasa gelisah dan anxiety. Mengapa? Kerana anda tahu ada banyak yang perlu dilakukan, begitu banyak kemungkinan anda tidak melakukan apa-apa atau sangat sedikit. Tapi kenapa?

Mari saya jelaskan secara logik.

Anda cuba mengoptimumkan keputusan dengan begitu mendalam,

Anda cuba memikirkan setiap hasil yang mungkin,

Anda menghabiskan minggu, bulan, tahun memikirkan pilihan yang betul,

Hanya untuk tidak membuat keputusan dan menangguhkan perjalanan anda sedikit lebih lama,

Anda telah mendengar dari masa ke masa bahawa ianya okey untuk gagal tetapi anda seperti tidak mempraktikkannya. Ini kerana anda tidak tahu apa yang sebetulnya anda mahu kan?

Salah, itu kerana anda menginginkan banyak perkara, dan anda tidak suka memilih.

Masa yang dibelanjakan untuk melakukan satu perkara mengambil masa yang berpotensi untuk melakukan perkara lain yang mungkin lebih baik, bukan? Anda hanya mahu yang terbaik untuk anda. Saya faham. Kita hanya mempunyai satu kehidupan, kita mahu mengoptimumkan kehidupan ini, tetapi biarkan saya merobek bantuan band itu. Ini adalah logik yang cacat dan hanya akan membuat anda sengsara selepas 5, 10, 20 tahun menunggu atau memutuskan.

Sekiranya anda tidak sibuk lakukan, anda tidak akan tahu.

Jangan mengangap hidup anda seperti formula yang anda perlu menghabiskan 10 tahun tulis, hanya untuk mungkin mempunyai jumlah masa yang seterusnya sedikit lebih baik.

Ini salah. Kehidupan dimaksudkan untuk menjadi pengalaman. Bukan sesuatu yang boleh dioptimumkan dengan berfikir 24/7 ketika di autopilot untuk 10 tahun akan datang. Anda akan memikirkan apa yang anda mahu dengan mencuba perkara yang berbeza, dengan menyelesaikan masalah mudah, dengan proses penghapusan – bukan formula.

Perkara terbaik tentang ini ialah anda akan melihat kembali keputusan yang anda buat, dan menyedari bahawa mereka adalah apa yang membuat perjalanan itu mungkin, mereka membuat anda merasa terpenuhi, gembira, mungkin tidak selesa atau sedih kadang-kadang … tapi itulah yang perjalanan adalah bertujuan untuk menjadi.

Tetapi saya sedar sukar untuk bermula. Sukar untuk menukar rutin dan sukar untuk membebaskan diri. Tiada jumlah motivasi akan membantu melainkan ada sesuatu yang praktikal untuk dilakukan. Jadi inilah tempat untuk bermula.


Jika anda memberi perhatian, anda mungkin menyedari bahawa semua keraguan dan ketidakpastian diri yang saya sebut boleh dikesan kembali kepada beberapa cara pemikiran yang halus. Salah satunya terdiri daripada perbincangan diri yang memulakan sesuatu seperti “Saya tidak tahu ..” Ini, saya dapati adalah titik fokus yang dahsyat, yang saya suka menulis ganti apabila saya boleh. Ini caranya.

Keluar pen dan kertas, mulakan dokumen baru, mula menulis.

Apa yang saya tahu.

Jangan terfokus pada apa yang anda tidak tahu. Fokus pada apa yang anda tahu.

Ini tidak bermaksud untuk tidak mempelajari sesuatu yang baru, ini tidak bermaksud untuk berpegang kepada yang diketahui tidak mengambil sebarang risiko. Ini bermakna memberi tumpuan kepada apa yang anda tahu dengan pasti tentang matlamat, aspirasi, dan kepentingan anda.

Apa yang saya tahu dengan pasti.

  • Saya tahu saya ingin pergi ke banyak negara
  • Saya tahu dengan pasti bahawa saya ingin memulakan bisnes
  • Saya tahu dengan pasti bahawa saya tidak melihat masa depan dengan pasangan saya
  • Saya tahu untuk x, y atau z tertentu

Ia boleh jadi apa-apa. Dan lebih kerap daripada tidak, akan menjadi lebih luas.

Ini mungkin kelihatan mudah, tetapi anda telah memotong semua halangan yang dibuat sendiri untuk keputusan anda dan mempermudahnya. Anda telah beralih soalan seperti, “Saya tidak tahu negara mana yang hendak pergi”, “Saya tidak tahu berapa lama saya perlu tinggal di sana”, “Saya tidak tahu bila hendak pergi atau siapa yang akan pergi” dll kepada kepastian. Anda telah mengambil mereka dan membuat mereka dikenali. Bukan dengan menjawab soalan itu, tetapi dengan mengubah konteksnya.

Saya tahu dengan pasti bahawa saya ingin melakukan melancong.

Itu sahaja.

Segala-galanya hampir diabaikan sekarang. Tidak kira jika anda pergi ke Jerman atau Sepanyol. Anda akan mengikuti arah yang telah anda buat untuk diri sendiri. Dan seperti yang telah kita sebutkan tadi, ini semua tentang mencuba sesuatu dan tidak menganalisis diri anda menjadi tidak bertindak. Kuncinya ialah bertanya kepada diri anda sendiri apakah tindakan yang anda ambil adalah sejajar dengan apa yang anda tahu dengan pasti.

Ini berfungsi untuk segala-galanya.

Melangkah ke hadapan dan memulakan bisnes tanpa mengira sama ada anda gagal atau tidak, masih akan meletakkan anda di jalan yang betul selagi memulakan bisnes adalah sesuatu yang anda tahu anda mahu.

Terima kasih kerana membaca sampai akhir 🙂

Beginilah karangan saya buat masa SPM.

Sah out~

Leave a Reply